2. el otomobil alıyorsanız, motordan
şanzımana, kaportadan döşemeye kadar aracı dikkatlice inceleyin. Hatta
aracı görmeye bir otomobil tamircisiyle gitmek, aklınızdaki birçok soru
işaretinin yok olmasına yardımcı olacaktır.
GENEL
• Almadan önce kullanın!
Otomobile bakmaya gündüz saatlerinde hava
aydınlıkken gidin, her şey göz önünde olsun. Otomobilin bir gün önce
geceyi geçirdiği yerde bakmayı isteyin. Böylece ilk çalışmada bir sorun
var mı görebilirsiniz. Otomobile binin, çalıştırın, gezin. Tanıdık bir
tamirci veya kaportacıya kontrol ettirin. Oto sanayi sitelerinde öyle
sanatkâr ustalar var ki, kaza geçirmiş bir aracı kusursuz bir ustalıkla
toplayabiliyorlar. Sizin göremeyeceğiniz kaza kusurlarını tamirciniz
mutlaka fark edecektir.
• Çalıntı mı?
Öncelikle motor ve şase numaralarını,
ruhsattaki motor ve şase numaraları ile karşılaştırın. Çünkü aracın
çalıntı çıkmasıyla hem paranızdan olursunuz, hem de kendinizi
uğraştırıcı bir hukuki sürecin içinde bulursunuz.
• Geçmişini araştırın.
Trafik Şube Müdürlüğü’nden otomobilin borçsuz
ve hilesiz olduğunun teyidini alın. Rent a car şirketlerinin kullandığı
araçlar oto pazarlarında sıkça satılıyor. Otomobilin geçmişini
araştırmadan bir anlaşmaya varmayın, kapora vermeyin.
KAPORTA
· Otomobilin etrafında dolaşın, pas çürük
ve boya hatalarını görmeye çalışın. Unutmayın! Ağır hasar görmüş bir
otomobili onarmak mümkündür, ama boyadaki dalgalanmalar, yansımaların
bozukluğu, kapı çıtalarının düz bir hat izlememesi otomobilin hasarlı
olduğunun ilk işaretleridir.
· Cam kenarına, kapı açma kollarına bakın. Kapı içi kilit aksamı,
elektrik kablo tesisatı kapı fitili gibi yerleri inceleyin. Kaputu açıp
çamurluk bağlantı cıvatalarının kenarında boya sıyrılma veya yer
değiştirme izleri arayın. Bulursanız, otomobil boyanmış demektir.
· Çamurluk içlerine, marşpiye altlarına pas/çürük var mı diye bakın.
· Mıknatıs ile otomobilin değişik yerlerini kontrol edin. Otomobilin
özellikle köşelerine ve tavanına yapıştırın. Farklı bölgelerde farklı
çekim gücü hissediyorsanız, bu boyanın altında macun tabakası olduğunu
yani aracın bir onarım geçirdiğini gösterir.
· Otomobilin dört köşesini ayrı ayrı yukarı aşağı sallayın ve bırakın.
Amortisörlerin durumu iyiyse 1-2 kez yukarı aşağıya hareket ettikten
sonra duracaktır. Otomobil düz bir zemine çekin. Öne-arkaya veya
sağa-sola yatık duruyorsa yine süspansiyon sisteminde bir sorun var
demektir.
MOTOR (Çalışmıyorken)
· Kaputu açın, motoru dikkatlice inceleyin.
Otomobil sahibinden kullanım kılavuzunu isteyin ve motor bölümünü açıp,
resimdeki motorla karşılaştırın. Gelişi güzel bağlanmış kablolar var mı
bakın. Sonradan bantlanmış kablolar motorun bir işlemden geçtiğini
gösterir.
· Yağ sızıntısı var mı inceleyin. Yağ kapağını açıp içeri fener tutun,
aksamların temizliğine bakın. Kurum görürseniz motor sağlıksızdır.
· Yağ çubuğunu çıkarıp rengini kontrol edin. Yeni yağ değişmişse koyu
sarı olacaktır. Çubuğun ucundaki yağı parmaklarınızın arasında ezip
içinde çok küçük metal parçalar olup olmadığını hissetmeye çalışın. Eğer
metal parçalar hissederseniz motorun durumu sağlıklı değildir
MOTOR (Çalışırken)
· Motoru çalıştırın. Kolay çalışıp
çalışmadığını tespit edin. 3-4 dakika gaza basmadan çalışmasını
dinleyin. Daha sonra 1 dakika yarım gaz verip egzozdan çıkan gazın
rengine bakın.
· Mavi renkli gaz motorun yağ yaktığını ve onarıma girmesi gerektiğini gösterir.
· Siyah renkli duman motorun fazla yakıt tükettiğini gösterir. Motor ve yakıt sistemi bakımsızdır.
· Yoğun beyaz duman silindirlere su karıştığını gösterir. Bu da en iyi
ihtimalle silindir kapak contasının yandığını ve değişmesi için motorun
açılması gerektiğini işaret eder. Motor eğer soğuksa benzinin
yanmasıyla bir miktar su oluşacağı için egzozdan az miktarda beyaz duman
atması ve bir miktar su damlatması normaldir.
· Renksiz gaz motorun sorunsuz olduğunu gösterse de, yağ yakıp
yakmadığını anlamanın en iyi yolu bujilerin sökülüp ateşleme uçlarını
kontrol etmektir. Simsiyah ve kömür gibi olmuş buji tırnakları sorun
olduğunu gösterir.
· Motor ısındıktan sonra rolantideyken normalin üstünde sarsıntı varsa, ateşleme veya yakıt sisteminde kesintisi olmaktadır.
· Motora gaz verdiğinizde egzozdan gelen sesleri dinleyerek patlak susturucu veya egzoz sızıntılarını bulabilirsiniz.
SÜRÜŞ TESTİ
· El frenini indirmeden, otomobili 1.
viteste hareket ettirmeye çalışın. Eğer hareket ederse el freni
çalışmıyor demektir, dikkat edin.
· El frenini tamamen indirin ve 1. viteste hareket edin. Anormal bir sarsılma hissederseniz debriyajda bir sorun var demektir.
· Çok hızlanmadan bir kaç kere frene basıp kontrol edin.
· Otomobili sürün ve dinleyin. 20-40 kilometre hızla bir duvar boyunca
camları açarak otomobili kullanın. Olağan dışı vuruntu, gıcırtı,
tıkırtı gibi sesleri tespit etmeye çalışın. Duvardan yankılanan sesler
aracın durumu hakkında ip uçları verecektir.
· Tek seferde tam tur dönüş yapabileceğiniz bir yer bulun ve dönerken
akslardan gelen sesi dinleyin. Dönüş boyunca tıkırtılar geliyorsa ve
otomobil düzeldiğinde bu tıkırtılar kesiliyorsa aks uçlarında,
burçlarında aşınma var demektir.
· Düz bir hatta giderken direksiyon düz değilse veya kontrollü bir
şekilde direksiyonu bıraktığınızda sağa sola çekme varsa rot ayarında
bir sorun vardır. Yol düzgün olmasına rağmen hızlandığınızda otomobil ve
direksiyon titriyorsa lastiklerin balansı bozulmuştur, ayar
gerekmektedir.
· Aynı şekilde hızlandığınızda otomobil sağa sola sapıyor ve
direksiyonu kontrol etmekte güçlük çekiyorsanız lastiklerden biri inik
olabilir ya da ön takımda (rot, rotiller, akslar, salıncak burçları)
sorun vardır.
· Rot ve balans ayarları bozuk bir otomobili, ayarlarını yaptırmadan
almayın! Çünkü bazı bozukluklar sadece ayarlardan değil, bozuk ve pahalı
parçalardan kaynaklanmaktadır.
şanzımana, kaportadan döşemeye kadar aracı dikkatlice inceleyin. Hatta
aracı görmeye bir otomobil tamircisiyle gitmek, aklınızdaki birçok soru
işaretinin yok olmasına yardımcı olacaktır.
GENEL
• Almadan önce kullanın!
Otomobile bakmaya gündüz saatlerinde hava
aydınlıkken gidin, her şey göz önünde olsun. Otomobilin bir gün önce
geceyi geçirdiği yerde bakmayı isteyin. Böylece ilk çalışmada bir sorun
var mı görebilirsiniz. Otomobile binin, çalıştırın, gezin. Tanıdık bir
tamirci veya kaportacıya kontrol ettirin. Oto sanayi sitelerinde öyle
sanatkâr ustalar var ki, kaza geçirmiş bir aracı kusursuz bir ustalıkla
toplayabiliyorlar. Sizin göremeyeceğiniz kaza kusurlarını tamirciniz
mutlaka fark edecektir.
• Çalıntı mı?
Öncelikle motor ve şase numaralarını,
ruhsattaki motor ve şase numaraları ile karşılaştırın. Çünkü aracın
çalıntı çıkmasıyla hem paranızdan olursunuz, hem de kendinizi
uğraştırıcı bir hukuki sürecin içinde bulursunuz.
• Geçmişini araştırın.
Trafik Şube Müdürlüğü’nden otomobilin borçsuz
ve hilesiz olduğunun teyidini alın. Rent a car şirketlerinin kullandığı
araçlar oto pazarlarında sıkça satılıyor. Otomobilin geçmişini
araştırmadan bir anlaşmaya varmayın, kapora vermeyin.
KAPORTA
· Otomobilin etrafında dolaşın, pas çürük
ve boya hatalarını görmeye çalışın. Unutmayın! Ağır hasar görmüş bir
otomobili onarmak mümkündür, ama boyadaki dalgalanmalar, yansımaların
bozukluğu, kapı çıtalarının düz bir hat izlememesi otomobilin hasarlı
olduğunun ilk işaretleridir.
· Cam kenarına, kapı açma kollarına bakın. Kapı içi kilit aksamı,
elektrik kablo tesisatı kapı fitili gibi yerleri inceleyin. Kaputu açıp
çamurluk bağlantı cıvatalarının kenarında boya sıyrılma veya yer
değiştirme izleri arayın. Bulursanız, otomobil boyanmış demektir.
· Çamurluk içlerine, marşpiye altlarına pas/çürük var mı diye bakın.
· Mıknatıs ile otomobilin değişik yerlerini kontrol edin. Otomobilin
özellikle köşelerine ve tavanına yapıştırın. Farklı bölgelerde farklı
çekim gücü hissediyorsanız, bu boyanın altında macun tabakası olduğunu
yani aracın bir onarım geçirdiğini gösterir.
· Otomobilin dört köşesini ayrı ayrı yukarı aşağı sallayın ve bırakın.
Amortisörlerin durumu iyiyse 1-2 kez yukarı aşağıya hareket ettikten
sonra duracaktır. Otomobil düz bir zemine çekin. Öne-arkaya veya
sağa-sola yatık duruyorsa yine süspansiyon sisteminde bir sorun var
demektir.
MOTOR (Çalışmıyorken)
· Kaputu açın, motoru dikkatlice inceleyin.
Otomobil sahibinden kullanım kılavuzunu isteyin ve motor bölümünü açıp,
resimdeki motorla karşılaştırın. Gelişi güzel bağlanmış kablolar var mı
bakın. Sonradan bantlanmış kablolar motorun bir işlemden geçtiğini
gösterir.
· Yağ sızıntısı var mı inceleyin. Yağ kapağını açıp içeri fener tutun,
aksamların temizliğine bakın. Kurum görürseniz motor sağlıksızdır.
· Yağ çubuğunu çıkarıp rengini kontrol edin. Yeni yağ değişmişse koyu
sarı olacaktır. Çubuğun ucundaki yağı parmaklarınızın arasında ezip
içinde çok küçük metal parçalar olup olmadığını hissetmeye çalışın. Eğer
metal parçalar hissederseniz motorun durumu sağlıklı değildir
MOTOR (Çalışırken)
· Motoru çalıştırın. Kolay çalışıp
çalışmadığını tespit edin. 3-4 dakika gaza basmadan çalışmasını
dinleyin. Daha sonra 1 dakika yarım gaz verip egzozdan çıkan gazın
rengine bakın.
· Mavi renkli gaz motorun yağ yaktığını ve onarıma girmesi gerektiğini gösterir.
· Siyah renkli duman motorun fazla yakıt tükettiğini gösterir. Motor ve yakıt sistemi bakımsızdır.
· Yoğun beyaz duman silindirlere su karıştığını gösterir. Bu da en iyi
ihtimalle silindir kapak contasının yandığını ve değişmesi için motorun
açılması gerektiğini işaret eder. Motor eğer soğuksa benzinin
yanmasıyla bir miktar su oluşacağı için egzozdan az miktarda beyaz duman
atması ve bir miktar su damlatması normaldir.
· Renksiz gaz motorun sorunsuz olduğunu gösterse de, yağ yakıp
yakmadığını anlamanın en iyi yolu bujilerin sökülüp ateşleme uçlarını
kontrol etmektir. Simsiyah ve kömür gibi olmuş buji tırnakları sorun
olduğunu gösterir.
· Motor ısındıktan sonra rolantideyken normalin üstünde sarsıntı varsa, ateşleme veya yakıt sisteminde kesintisi olmaktadır.
· Motora gaz verdiğinizde egzozdan gelen sesleri dinleyerek patlak susturucu veya egzoz sızıntılarını bulabilirsiniz.
SÜRÜŞ TESTİ
· El frenini indirmeden, otomobili 1.
viteste hareket ettirmeye çalışın. Eğer hareket ederse el freni
çalışmıyor demektir, dikkat edin.
· El frenini tamamen indirin ve 1. viteste hareket edin. Anormal bir sarsılma hissederseniz debriyajda bir sorun var demektir.
· Çok hızlanmadan bir kaç kere frene basıp kontrol edin.
· Otomobili sürün ve dinleyin. 20-40 kilometre hızla bir duvar boyunca
camları açarak otomobili kullanın. Olağan dışı vuruntu, gıcırtı,
tıkırtı gibi sesleri tespit etmeye çalışın. Duvardan yankılanan sesler
aracın durumu hakkında ip uçları verecektir.
· Tek seferde tam tur dönüş yapabileceğiniz bir yer bulun ve dönerken
akslardan gelen sesi dinleyin. Dönüş boyunca tıkırtılar geliyorsa ve
otomobil düzeldiğinde bu tıkırtılar kesiliyorsa aks uçlarında,
burçlarında aşınma var demektir.
· Düz bir hatta giderken direksiyon düz değilse veya kontrollü bir
şekilde direksiyonu bıraktığınızda sağa sola çekme varsa rot ayarında
bir sorun vardır. Yol düzgün olmasına rağmen hızlandığınızda otomobil ve
direksiyon titriyorsa lastiklerin balansı bozulmuştur, ayar
gerekmektedir.
· Aynı şekilde hızlandığınızda otomobil sağa sola sapıyor ve
direksiyonu kontrol etmekte güçlük çekiyorsanız lastiklerden biri inik
olabilir ya da ön takımda (rot, rotiller, akslar, salıncak burçları)
sorun vardır.
· Rot ve balans ayarları bozuk bir otomobili, ayarlarını yaptırmadan
almayın! Çünkü bazı bozukluklar sadece ayarlardan değil, bozuk ve pahalı
parçalardan kaynaklanmaktadır.