Nazif Uslu’nun, çağımızda incelemeciler tarafından Shakespeare’in en önemli eserlerinden biri olarak kabul edilen William Shakespeare’in Fırtına adlı eserinden esinlenerek çocuk oyunu metni olarak yeniden yazdığı çalışması kitapçı raflarında yerini aldı.
Çocuk ve tiyatro kitapları ağırlıklı bir çizgi izleyerek yayın hayatına başlayan Sıfırdan Yayınları, özellikle yayınladığı çocuk oyunlarıyla eksikliği hissedilen bir alanda önemli bir işlev görüyor. Özellikle okullarda tiyatro çalışması yapmak isteyen eğitimcilerin ve ödenekli-özel tiyatro yapan yönetmenlerin, en önemli sıkıntılarından birinin uygun metinlere ulaşamamak olduğunu düşünüldüğünde “Fırtına” gibi pedagojik kriterlerin başarıyla uygulandığı, dramaturgisinin çocuk tiyatrosu ilkeleri göz önüne alınarak oluşturulduğu profesyonel bir çalışmanın yayınlanmasının bu alan için örnek bir uygulama olduğu kanısındayım.
Oyuna yazdığı önsözde, çocukların dünyasını ve tiyatroyla ilişkisini açımlayan Pedagog M. Ümit Görgülü, oyunun biçimi değil özü; intikamı değil affetmeyi evrensel bir değer olarak sahnede tartışarak çocukların etik oluşumlarına katkıda bulunduğunu belirtiyor. Görgülü’nün yazısında önemle vurguladığı, “çocukların seviyesine inemezsiniz, olsa olsa çıkabilirsiniz’ tespiti bu alandaki yanlış bilgilerin değişmesi gerektiğini belirtiyor. Shakespeare ve oyunlarının yüzyıllardır çıkılabilen en yüksek ve en geçerli seviyelerden biri olduğunu ifade ediyor.
Shakespeare, “Fırtına”da iktidar hırsını doğaüstü güçlerle birleştirerek, gerçek ile düşü gizemli bir şekilde bir araya getirir ve bu durumu masalsı bir atmosferde ortaya çıkarır. Masalın ve düşlerin bu derece işlevsel kullanılması Uslu’nun çocuk oyunu uyarlamasını başarılı kılan bir yol haritası olmuştur.
Shakespeare’in dramatik kurgusu korunarak yeniden yazılmış olan oyunda sevginin, affetmenin ve adil olmanın önemi vurgulanıyor. Nazif Uslu’nun kıvrak diyaloglarıyla şekillendirdiği metinde Shakespeare’in söz oyunları kendi dilimizdeki söz oyunları ile birleşerek eğlenceli bir anlatıma dönüşüyor. Uslu, uyarlamasında Shakespeare’in ana olay örgüsünü üzerinden pedagojik kriterleri dikkate alarak yaptığı eleme ve değişimler başarılı bir yeniden yazım örneği oluşmasını sağlamıştır. Yazarın dili kullanma ve atmosfer yaratmadaki başarısı ustalık eseri bir çalışma ortaya çıkararak, özgürlük temasını çocukların alımlayabileceği eğlenceli bir şekle bürünmüştür. Ayrıca Uslu’nun başarısının bir diğer nedeni ise, tiyatronun mutfağını iyi bilen bir yazar olmasıdır.
Sıfırdan Yayınları’nın çocuk oyunlarını yayınlaması, bu oyunları sahnede izleyen çocukların aynı zamanda eserleri okuyarak tiyatro edebiyatı ve yazarlıkla tanışmalarını sağlaması açısından önemli olduğunu düşünüyorum.
Oyunun 2016-2017 Tiyatro sezonunda Mask-Kara Tiyatrosu tarafından M. Gökhan Bulut’un yönetmenliğinde çocuklarla buluşacağının müjdesini vermiş olalım.
Nazif Uslu, Fırtına, Sıfırdan Yayınları, 2015, 69 s.
Serkan Fırtına
serkanfirtina35@gmail.com
Çocuk ve tiyatro kitapları ağırlıklı bir çizgi izleyerek yayın hayatına başlayan Sıfırdan Yayınları, özellikle yayınladığı çocuk oyunlarıyla eksikliği hissedilen bir alanda önemli bir işlev görüyor. Özellikle okullarda tiyatro çalışması yapmak isteyen eğitimcilerin ve ödenekli-özel tiyatro yapan yönetmenlerin, en önemli sıkıntılarından birinin uygun metinlere ulaşamamak olduğunu düşünüldüğünde “Fırtına” gibi pedagojik kriterlerin başarıyla uygulandığı, dramaturgisinin çocuk tiyatrosu ilkeleri göz önüne alınarak oluşturulduğu profesyonel bir çalışmanın yayınlanmasının bu alan için örnek bir uygulama olduğu kanısındayım.
Oyuna yazdığı önsözde, çocukların dünyasını ve tiyatroyla ilişkisini açımlayan Pedagog M. Ümit Görgülü, oyunun biçimi değil özü; intikamı değil affetmeyi evrensel bir değer olarak sahnede tartışarak çocukların etik oluşumlarına katkıda bulunduğunu belirtiyor. Görgülü’nün yazısında önemle vurguladığı, “çocukların seviyesine inemezsiniz, olsa olsa çıkabilirsiniz’ tespiti bu alandaki yanlış bilgilerin değişmesi gerektiğini belirtiyor. Shakespeare ve oyunlarının yüzyıllardır çıkılabilen en yüksek ve en geçerli seviyelerden biri olduğunu ifade ediyor.
Shakespeare, “Fırtına”da iktidar hırsını doğaüstü güçlerle birleştirerek, gerçek ile düşü gizemli bir şekilde bir araya getirir ve bu durumu masalsı bir atmosferde ortaya çıkarır. Masalın ve düşlerin bu derece işlevsel kullanılması Uslu’nun çocuk oyunu uyarlamasını başarılı kılan bir yol haritası olmuştur.
Shakespeare’in dramatik kurgusu korunarak yeniden yazılmış olan oyunda sevginin, affetmenin ve adil olmanın önemi vurgulanıyor. Nazif Uslu’nun kıvrak diyaloglarıyla şekillendirdiği metinde Shakespeare’in söz oyunları kendi dilimizdeki söz oyunları ile birleşerek eğlenceli bir anlatıma dönüşüyor. Uslu, uyarlamasında Shakespeare’in ana olay örgüsünü üzerinden pedagojik kriterleri dikkate alarak yaptığı eleme ve değişimler başarılı bir yeniden yazım örneği oluşmasını sağlamıştır. Yazarın dili kullanma ve atmosfer yaratmadaki başarısı ustalık eseri bir çalışma ortaya çıkararak, özgürlük temasını çocukların alımlayabileceği eğlenceli bir şekle bürünmüştür. Ayrıca Uslu’nun başarısının bir diğer nedeni ise, tiyatronun mutfağını iyi bilen bir yazar olmasıdır.
Sıfırdan Yayınları’nın çocuk oyunlarını yayınlaması, bu oyunları sahnede izleyen çocukların aynı zamanda eserleri okuyarak tiyatro edebiyatı ve yazarlıkla tanışmalarını sağlaması açısından önemli olduğunu düşünüyorum.
Oyunun 2016-2017 Tiyatro sezonunda Mask-Kara Tiyatrosu tarafından M. Gökhan Bulut’un yönetmenliğinde çocuklarla buluşacağının müjdesini vermiş olalım.
Nazif Uslu, Fırtına, Sıfırdan Yayınları, 2015, 69 s.
Serkan Fırtına
serkanfirtina35@gmail.com